Tolddistrikter

Søfarten i Middelfart i tal

Indhold

  1. Skibenes størrelse
  2. Samlet tonnage
  3. Gennemsnitlig størrelse
  4. Skibenes antal
  5. Bemærkninger til tabellerne
  6. Regneark til download

Skibenes størrelse

Diagram 1.
Samlet tonnage og gennemsnitlig skibsstørrelse i handelsflåden.
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

Samlet tonnage

Den samlede tonnage for handelsflåden i Middelfart er illustreret i diagram 1. Fra starten af 1700-tallet faldt tonnagen fra 65,5 kmcl. i 1705 til 33,5 kmcl. i 1722, herefter satte en langvarig stigning ind, som kulminerede i 1793 med 142,5 kmcl. Henover århundredeskiftet faldt tonnagen drastisk, og udgjorde i 1813 kun 15,5 kmcl., men var dog steget til 65 kmcl. i 1829. For 1829 skal ophævelsen af sjettedelsmoderationen tages med i sammenligningen, reelt var afstanden til de foregående års læstetal mindre end diagrammet viser.

Gennemsnitlig størrelse

I diagram 1 er desuden den gennemsnitlige skibsstørrelse i handelsflåden vist. Som tilfældet var med den samlede tonnage faldt også gennemsnitsstørrelsen i starten af 1700-tallet, i 1705 var størrelsen 9,36 kmcl. og i 1722 var tallet 8,38 kmcl. Fra 1722 og frem øgedes den gennemsnitlige skibsstørrelse år for år og toppede i 1793 med 15,83 kmcl. Gennemsnitsstørrelsen fulgte tonnagens reducering efter århundredeskiftet, og endte i 1813 på 3,10 kmcl. De følgende år steg den gennemsnitlige skibsstørrelse til 4,31 kmcl. i 1818 og 8,13 kmcl. i 1829. For 1829 spiller sjettedelsmoderationens ophævelse ind i sammenligningen, men der var dog stadig tale om en stigning i gennemsnitsstørrelsen.

Skibenes antal

Diagram 2.
Antal skibe over og under 10 kmcl..
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

Antallet og fordelingen af fartøjer i Middelfarts handelsflåde er afbilledet i diagram 2. Handelsflåden havde i 1705 syv skibe, heraf var fire under og tre var over ti kmcl., men antallet var faldet i 1722 til fire, der var lige fordelt over og under ti kmcl. Mængden af fartøjer lå stabilt på fire fra 1722 til 1753, men herefter steg antallet, og lige efter århundredeskiftet i 1802 nåede antallet op på tolv skibe. Stigningen fra 1763 til 1783 stod de større skibe for, hvor mængden blev øget fra fire i 1763 til syv i 1783. Den efterfølgende stigning frem til 1802 var domineret af de mindre både, der gik fra to i 1783 til otte i 1802, mens de største skibe var i tilbagegang. I årene 1813 og 1818 bestod handelsflåden udelukkende af både under ti kmcl. henholdsvis fem og otte. I 1827 kom to skibe over ti kmcl. til, mens de resterende syv var under ti kmcl. Som det var tilfældet med diagram 1, spiller sjettedelsmoderationen igen en rolle i diagram 2, idet der reelt har været flere fartøjer over ti kmcl. før 1825.

Bemærkninger til tabellerne

Tabellerne er en digitaliseret version af bilagene til Anders Monrad Møllers bøger Fra galeoth til galease (1981) og Jagt og skonnert (1989.

Man må holde sig for øje, at tabellerne, og dermed diagrammerne, er baseret på det ubearbejdede kildemateriale, læstetallene kan være noget upræcise, og i hvert fald før 1825 er disse ca. 15-20 pct. for små pga. den hemmelige sjettedelsmoderation, jfr. det metodiske afsnit.

Regneark til download

  1. Middelfart.xls

Se også den særlige læsevejledning (Word) til regnearkene.

Regnearkene er i Microsoft Excel-format og kan åbnes med Microsoft Excel 97 og senere versioner.