Tolddistrikter

Søfarten i Assens i tal

Indhold

  1. Skibenes størrelse
  2. Samlet tonnage
  3. Gennemsnitlig størrelse
  4. Skibenes antal
  5. Bemærkninger til tabellerne
  6. Regneark til download

Skibenes størrelse

Diagram 1.
Samlet tonnage og gennemsnitlig skibsstørrelse i handelsflåden.
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

Samlet tonnage

Den samlede tonnage i Assens er illustreret i diagram 1, hvor der i 1707 var 55 kmcl. og i 1722 kun 26 kmcl. I de midterste år af 1700-tallet lå den samlede tonnage stabilt omkring de tredive kmcl., men 1752 repræsenterede med 27,5 kmcl. både et lav- og vendepunkt for perioden. Fra 1752 og frem lå flåden i en jævn stigning, og endte med en 89 kmcl. stor handelsflåde i 1793. Henover århundredeskiftet skete der imidlertid en ganske voldsom udvikling i handelsflådens størrelse, med 186 kmcl. i 1803 var tonnagen mere end fordoblet i forhold til 1793. Stigningen var knap så voldsom i 1813, hvor den samlede tonnage toppede med 210 kmcl. Efter Englandskrigen 1807-14 blev Assens handelsflåde i 1822 reduceret til 91 kmcl., men var steget i 1832 til 151 kmcl. Sjettedelsmoderationens ophævelse skal indregnes i sammenligningen mellem 1832 og de øvrige år i diagrammet, afstanden var reelt mindre end diagrammet viser.

Gennemsnitlig størrelse

I diagram 1 er den gennemsnitlige størrelse af skibene også illustreret. I 1707 lå den gennemsnitlige størrelse for skibene i Assens handelsflåde på 7,86 kmcl., og den holdt sig omkring de otte kmcl. indtil 1740’erne. Gennemsnittet steg i 1742 til 10,5 kmcl., for derefter at falde til 6,5 kmcl. i 1762, der var periodens laveste niveau. Fra 1762 og henover århundredeskiftet steg den gennemsnitlige størrelse i takt med tonnagen, og toppede i 1803 med 13,29 kmcl. Herefter faldt den gennemsnitlige størrelse til 8,27 kmcl. i 1822, men sluttede på 10,79 kmcl. i 1832. Igen skal ophævelsen af sjettedelsmoderationen være in mente i sammenligningen i diagrammet.

Skibenes antal

Diagram 2.
Antal skibe over og under 10 kmcl..
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

Den noget varierende gennemsnitsstørrelse kan forklares ud fra diagram 2, hvor antallet af fartøjer og deres fordeling over og under ti kmcl. er afbilledet. Indtil 1762 var handelsflåden i Assens kun på tre til fire skibe, derfor påvirkedes gennemsnitsstørrelse også markant, når der skete ændringer. I 1722 havde Assens to skibe under og et over ti kmcl., i 1742 og 1752 var situationen omvendt to over og et skib under ti kmcl. I løbet af anden halvdel af 1700-tallet steg antallet af fartøjer fra fem i 1762 til sytten i 1813. Det var de mindre både, der bidrog mest til denne stigning, som fra 1762 til 1813 hævede sig fra fire til tolv under ti kmcl. Først omkring århundredeskiftet begyndte skibene over ti kmcl. at gøre sig gældende med fem i 1803 og 1813, men i 1822 og 1832 var der henholdsvis kun to og tre skibe over ti kmcl. Som det var tilfældet med diagram 1, spiller sjettedelsmoderationen igen en rolle i diagram 2, idet der reelt har været flere fartøjer over ti kmcl. før 1825.

Bemærkninger til tabellerne

Tabellerne er en digitaliseret version af bilagene til Anders Monrad Møllers bøger Fra galeoth til galease (1981) og Jagt og skonnert (1989.

Man må holde sig for øje, at tabellerne, og dermed diagrammerne, er baseret på det ubearbejdede kildemateriale, læstetallene kan være noget upræcise, og i hvert fald før 1825 er disse ca. 15-20 pct. for små pga. den hemmelige sjettedelsmoderation, jfr. det metodiske afsnit.

Regneark til download

  1. Assens.xls

Se også den særlige læsevejledning (Word) til regnearkene.

Regnearkene er i Microsoft Excel-format og kan åbnes med Microsoft Excel 97 og senere versioner.