Tolddistrikter

Søfarten i Vordingborg i tal

Indhold

  1. Skibenes størrelse
  2. Samlet tonnage
  3. Gennemsnitlig størrelse
  4. Skibenes antal
  5. Omkring søfartens tal i Vordingborg
  6. Bemærkninger til tabellerne
  7. Regneark til download

Skibenes størrelse

Diagram 1.
Samlet tonnage og gennemsnitlig skibsstørrelse i handelsflåden.
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

Samlet tonnage

Som illustreret i diagram 1 var Vordingborgs handelstonnage indtil midten af 1700-tallet i markant tilbagegang, flåden faldt fra 61,5 kmcl. i 1709 til kun 2,5 kmcl. i 1750. I sidste halvdel af 1700-tallet var der dog fremgang, og tonnagen nåede i 1790 op på 93 kmcl. Lige efter århundredeskiftet faldt tonnagen til 64,5 kmcl. i 1800 og 61 kmcl. i 1807, men i 1816 var den steget til 201 kmcl. Herefter blev handelsflåden med 100 kmcl. i 1824 halveret, og nåede ned på 82 kmcl. i 1831. I sammenligningen var der reelt et større fald mellem 1824 og 1831 end diagrammet viser pga. sjettedelsmoderationens ophævelse.

Gennemsnitlig størrelse

I diagram 1 er også den gennemsnitlige størrelse af skibene i Vordingborgs handelsflåde illustreret. Den gennemsnitlige størrelse var noget varierende i første halvdel af 1700-tallet, i 1709 var den 12,3 kmcl. og i 1730 3,71 kmcl. I 1750 faldt gennemsnittet til 1,25 kmcl., men herefter lå det i 1770 på 7,08 kmcl. og i 1790 på 15,5 kmcl. Efter et fald til 10,75 kmcl. i 1800 og 10,17 kmcl. i 1807 steg gennemsnitsstørrelsen til 27,33 kmcl. i 1831. For 1831 må ophævelsen af sjettedelsmoderationen dog indregnes.

Skibenes antal

Diagram 2.
Antal skibe over og under 10 kmcl..
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

I diagram 2 er det samlede antal af fartøjer og deres fordeling over og under ti kmcl. illustreret. Det samlede antal var ikke stort i starten af 1700-tallet, højdepunktet var i 1730 med syv skibe. Herefter faldt antallet til to skibe i 1740 med ét over og ét under ti kmcl., det samme var tilfældet i 1750, men her var begge skibe under ti kmcl.  I 1770 var mængden af fartøjer hævet til seks, hvoraf to var over og fire var under ti kmcl. Med undtagelse af 1780, hvor der kun var to både begge under ti kmcl., holdt antallet sig på seks indtil 1816, hvor der var tretten skibe med syv over og seks under ti kmcl. Fordelingen mellem skibe over og under ti kmcl. lå op gennem 1700-tallet med en overvægt på de mindre både, i 1730 og 1750 var alle fartøjer i handelsflåden under ti kmcl. Fra omkring 1780 og frem gjorde de større skibe sig gældende, og fordelingen over og under ti kmcl. er nogenlunde lige. Som det var tilfældet i diagram 1, spiller sjettedelsmoderationen igen en rolle i diagram 2, idet der reelt har været flere fartøjer over ti kmcl. før 1825.

Omkring søfartens tal i Vordingborg

Den Store Nordiske Krig 1709-1720 syntes ikke at have haft nogen særlig betydning for Vordingborg-flådens størrelse. Men da det kun er årene 1707, 1709 og 1730, man finder i A.M. Møllers materiale om Vordingborg, skal man nok være varsom med en endegyldig konklusion. Det er dog værd at bemærke, at det omkring 1780 ser ud som om, man i Vordingborg begynder at satse på en egentlig handelsflåde med større skibe og yderligere, at man i årene lige efter Englandskrigen 1807-1814 faktisk har en flåde af en vis størrelse.

Bemærkninger til tabellerne

Tabellerne er en digitaliseret version af bilagene til Anders Monrad Møllers bøger Fra galeoth til galease (1981) og Jagt og skonnert (1989.

Man må holde sig for øje, at tabellerne, og dermed diagrammerne, er baseret på det ubearbejdede kildemateriale, læstetallene kan være noget upræcise, og i hvert fald før 1825 er disse ca. 15-20 pct. for små pga. den hemmelige sjettedelsmoderation, jfr. det metodiske afsnit.

Regneark til download

  1. Vordingborg.xls

Se også den særlige læsevejledning (Word) til regnearkene.

Regnearkene er i Microsoft Excel-format og kan åbnes med Microsoft Excel 97 og senere versioner.