Tolddistrikter

Søfarten i Odense i tal

Indhold

  1. Skibenes størrelse
  2. Samlet tonnage
  3. Gennemsnitlig størrelse
  4. Skibenes antal
  5. Bemærkninger til tabellerne
  6. Regneark til download

Skibenes størrelse

Diagram 1.
Samlet tonnage og gennemsnitlig skibsstørrelse i handelsflåden.
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

Samlet tonnage

Udviklingen i Odense handelsflådes tonnage er afbilledet i diagram 1. Tonnagen steg kraftigt i løbet af 1700-tallet, i 1700 var der kun 49,5 kmcl., men i 1796 var flådens tonnage steget til 686,5 kmcl. Efter århundredeskiftet blev tonnagen i 1806 halveret til 343,5 kmcl., og faldet fortsatte i 1813 til 187 kmcl. Så vendte udviklingen, i 1822 og i 1832 blev tonnagen øget til henholdsvis 271,5 kmcl. og 439,5 kmcl. I 1832 var der dog tale om en noget mindre stigning i sammenligningen med de øvrige år i diagrammet pga. sjettedelsmoderationens ophævelse.

Gennemsnitlig størrelse

I diagram 1 er også den gennemsnitlige skibsstørrelse i Odenses handelsflåde vist, og billedet følger samme udvikling som tonnagen. I 1700 lå gennemsnittet på 5,5 kmcl., der i 1796 var blevet til 22,88 kmcl. Herefter fulgte et fald som i 1813 endte på 11,69 kmcl., men tonnagen steg til 12,93 kmcl. i 1822 og 13,73 kmcl. i 1832. Igen spillede sjettedelsmoderationens ophævelse ind, således at stigningen i 1832 reelt var lidt mindre i forhold til 1822 end diagrammet viser.

Skibenes antal

Diagram 2.
Antal skibe over og under 10 kmcl..
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

For at give et indtryk af mængden og sammensætningen af fartøjer i handelsflåden, er antallet af skibe og deres fordeling over og under ti kmcl. illustreret i diagram 2. I 1700 var der ni både, hvoraf syv var under og to var over ti kmcl. De følgende år og indtil slutningen af 1700-tallet steg mængden af fartøjer år for år, med undtagelse af mindre fald i 1729 og 1766. De større skibes dominerende antal i handelsflåden var karakteristisk for anden halvdel af 1700-tallet. I 1796 var der tredive skibe, der var fordelt med 26 over og fire under ti kmcl. I 1806 var de større skibe stadig dominerende, men antallet var faldet til 21, heraf var kun fire både under ti kmcl. Fra 1813 vender billedet og fordelingen af fartøjer over og under ti kmcl. var dette år lige, men det samlede antal var faldet til seksten. Mængden af skibe hæves i 1822 til 21 både med tretten over og otte under ti kmcl. I 1832 kulminerer antallet med 32 fartøjer, heraf atten over og fjorten under ti kmcl. Som det var tilfældet i diagram 1, spiller sjettedelsmoderationen igen en rolle i diagram 2, idet der reelt har været flere skibe over ti kmcl. før 1825.

Bemærkninger til tabellerne

Tabellerne er en digitaliseret version af bilagene til Anders Monrad Møllers bøger Fra galeoth til galease (1981) og Jagt og skonnert (1989.

I tabellerne findes en opgørelse over skibe hjemhørende i Stige by, Lumby sogn under Odense tolddistrikt i perioden 1813-1832, samt Odense tolddistrikt opgjort af Otto Madsen i samme periode.

Man må holde sig for øje, at tabellerne, og dermed diagrammerne, er baseret på det ubearbejdede kildemateriale, læstetallene kan være noget upræcise, og i hvert fald før 1825 er disse ca. 15-20 pct. for små pga. den hemmelige sjettedelsmoderation, jfr. det metodiske afsnit.

Regneark til download

  1. Odense.xls

Se også den særlige læsevejledning (Word) til regnearkene.

Regnearkene er i Microsoft Excel-format og kan åbnes med Microsoft Excel 97 og senere versioner.