Tolddistrikter

Søfarten i Kolding i tal

Indhold

  1. Skibenes størrelse
  2. Samlet tonnage
  3. Gennemsnitlig størrelse
  4. Skibenes antal
  5. Bemærkninger til tabellerne
  6. Regneark til download

Skibenes størrelse

Diagram 1.
Samlet tonnage og gennemsnitlig skibsstørrelse i handelsflåden.
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

Samlet tonnage

Udviklingen i Kolding handelsflådes tonnage er afbilledet i diagram 1. Tonnagen lå ret stabilt i løbet af 1700-tallet indtil 1784, det laveste niveau var i 1715 med 45 kmcl. og det højeste niveau var i 1734 med 66 kmcl. I de sidste år af 1700-tallet steg tonnagen kraftigt, i 1784 til 127 kmcl. og i 1793 til 153 kmcl. Efter århundredeskiftet faldt tonnagen en smule til 132 kmcl. i 1803, 107 kmcl. i 1822 og 102,5 kmcl. i 1832. I 1832 var faldet reelt mere markant i sammenligningen med de øvrige år i diagrammet pga. ophævelsen af sjettedelsmoderationen.

Gennemsnitlig størrelse

I diagram 1 er også den gennemsnitlige skibsstørrelse i Koldings handelsflåde vist, og billedet viser en stabil fremgang i næsten hele perioden. I 1704 lå gennemsnittet på 11,6 kmcl., men faldt i 1715 til ni kmcl. Herefter fulgte en stigning som kulminerede i 1754 med 16,25 kmcl., men tonnagen faldt til 12,9 kmcl. i 1774. Perioden fra 1774 til 1822 repræsenterede et jævnt opsving kun med et lille fald i 1813, i 1822 lå gennemsnittet på 17,83, men i 1832 sprang det til 25,63 kmcl. Igen spillede sjettedelsmoderationens ophævelse ind, så stigningen i 1832 har reelt ikke været så drastisk i forhold til 1822 som diagrammet viser.

Skibenes antal

Diagram 2.
Antal skibe over og under 10 kmcl..
(A. M. Møller: Fra galeoth til galease og Jagt og skonnert)

For at give et indtryk af mængden og sammensætningen af fartøjer i handelsflåden i Kolding, er antallet af skibe og deres fordeling over og under ti kmcl. illustreret i diagram 2. Nogen imponerende flåde var der ikke tale om, kun fem skibe var der i 1704, hvoraf tre var under og to var over ti kmcl. Det totale antal ændrede sig ikke de følgende år, et enkelt skib over ti kmcl. kom til i 1715 og denne stilling holdt også i 1734. Fra 1744 og frem til 1793 steg antallet fra tre til ti både, hele stigningen stod de større skibe for, idet der kun var én båd hvert år under ti kmcl. I 1803 var de større skibe helt dominerende alle otte fartøjer var over ti kmcl. Fra 1813 til 1832 faldt antallet til fire skibe, i denne periode bestod flåden næsten udelukkende af større skibe, kun ét skib under ti kmcl. gjorde sig gældende i 1813 og i 1822. Som det var tilfældet i diagram 1, spiller sjettedelsmoderationen igen en rolle i diagram 2, idet der reelt har været flere fartøjer over ti kmcl. før 1825.

Bemærkninger til tabellerne

Tabellerne er en digitaliseret version af bilagene til Anders Monrad Møllers bøger Fra galeoth til galease (1981) og Jagt og skonnert (1989.

Man må holde sig for øje, at tabellerne, og dermed diagrammerne, er baseret på det ubearbejdede kildemateriale, læstetallene kan være noget upræcise, og i hvert fald før 1825 er disse ca. 15-20 pct. for små pga. den hemmelige sjettedelsmoderation, jfr. det metodiske afsnit.

Regneark til download

  1. Kolding.xls

Se også den særlige læsevejledning (Word) til regnearkene.

Regnearkene er i Microsoft Excel-format og kan åbnes med Microsoft Excel 97 og senere versioner.