De enkelte byer

Den Digitale Byport » By og opland » Nørresundby

Nørresundby

Oplandskort

Opland

Region

Købstadssogne.
Sogne, der entydigt er underlagt torvehandelen i én købstad (cirkumferensen).
Sogne, der gennemskæres af en cirkumferens.
Administrativt og regionalt afgrænsede enheder, f.eks. len og navngivne sogne henlagt til en bestemt købstads torvehandel.
Sogne, der er henlagt til to eller flere købstæders torvehandel.
Sogne med skiftende eller omstridt status.
Sogne, der slet ikke var omfattet af den formelle oplandsdeling.

Historisk oversigt

Nørresundby kaldtes tidligere blot Sundby, og byens oprindelse kan da også henføres til det faktum, at overgangen over Limfjorden var bekvemmest lige over for købstaden Ålborg. Sundby blev således blot en bydannelse i kraft af færgefarten mellem Ålborg og Vendsyssel. Kilderne vidner om færgefart i 1562, men overgangen har haft stor betydning helt tilbage til førkristen tid, hvor Lindholm lidt vest for Sundby var af stor betydning. Et overfartssted var ensbetydende med ventende rejsende, og byen har i høj grad ernæret sig af udskænkningssteder og gæstgiverier. Under disse besøg har det været oplagt at drive handel, og allerede i 1571 præciserede kong Frederik 2., at besøgende til markederne i Ålborg ikke måtte drive handel i Sundby.

I starten af 1600-tallet var der hele 12 færger på overfarten, og til Ålborgs store fortrydelse steg Sundbys betydning. I 1672 blev en broforpagter stævnet for at have solgt varer ud af huset, og i 1685 fik Sundbyslagtere specialtilladelse til at sælge i Ålborg, hvad var en kulmination på årtiers uenighed. I 1639 var det nødvendigt at forbyde ulovligt købmandskab ved færgen, og i 1648 blev afholdelse af markeder i byen endvidere forbudt Ålborg fik gode privilegier i 1600-tallet og vogtede nidkært over sine rettigheder, hvad flere købstæder fik at føle. Nibe, der som Nørresundby lå inden for Ålborgs definerede firemilegrænse, var en konstant kilde til irritation for handelsstanden i Ålborg. Sundby var dog på ingen måde en konkurrent til Ålborg, og færgeriet og den medfølgende bebyggelse blev langt op i 1700-tallet betragtet som en typisk bondeby af sin noget større nabo.

I 1672 blev Sundby sammen med blandt andet Nibe og Løgstør pålagt at svare konsumption, en afgift, som normalt var forbeholdt købstæder. Dette skete under henvisning til, at disse byer ernærede sig af andet end landbrug. Portkonsumptionen betød i praksis, at byen skulle indhegnes, hvilket endnu ikke var sket i 1704. I midten af 1700-tallet blev Ålborgs privilegier i højere grad overtrådt, og flere sigtelser mod Sundbybeboere førte til domsfældelse. Et af de største problemer var brændevinsbrændingen, som normalt var helt uden for Ålborgs rækkevidde. Sundbyerne følte sig ikke som almindelige bønder, og i 1756 mente byens bager eksempelvis, at han havde ret til at sælge brød til ålborgensere, da Sundby svarede konsumption. Den pragmatiske løsning blev, at Sundby fik ret til at have et bageriudsalg, som ikke måtte sælge til ålborgensere. I 1773 grundlagdes en pibeproduktion i byen på et særligt privilegium, og i 1794 fik en af byens slagtere tilladelse til at sælge i Ålborg. Kødstaden i syd forsøgte dog især i 1700-tallets sidste halvdel at få håndhævet sine privilegier, og i 1753 opsattes plakater mod ulovlig handel i Sundby rettet mod især kornhandel.

I 1800-tallet voksede Sundby i størrelse, og Ålborgs problemer som følge af afståelsen af Norge efter krigen i 1814 udmøntede sig i hele to ansøgninger om købstadsprivilegier, som dog begge afvistes. På daværende tidspunkt havde J.G. Galster fået tilladelse til at drive købmandskab i byen, men trods alt kun bondehandel med specificerede varer.[Note 1] Den ulovlige handel blev med tiden mere systematisk, og den drejede sig nu om opkøb af uld, sæbesyderier og ulovlige købmandsudsalg.[Note 2]

I 1825 fik Nørresundby, som byen nu kaldtes, privilegium på at måtte afholde markeder med heste og kvæg hvert år i både januar og april. Dette var af stor symbolsk betydning, for selvom byen igennem århundreder havde op til fire markeder, så var de ikke privilegerede, men selvdannede, og der handledes hovedsageligt med bonderedskaber og trævarer.[Note 3] I perioden 1792 til 1825 blev der angiveligt kun afholdt to årlige markeder. Et marked onsdag efter pinsen med trævarer og et marked i oktober for handel med slagtehøveder. Fra 1825 til 1840 blev der således afholdt hele fire markeder, hvortil der i 1841 blev tilføjet endnu et, nemlig et heste- og kræmmermarked i december.

I 1831 ophævedes konsumptionen, og i 1860'erne, da pontonbroen mellem Ålborg og Nørresundby var en realitet, blev byen i højere grad end tidligere blot en forstad til Ålborg. Købmand Galster fortolkede sine rettigheder liberalt, men fik med tiden alligevel gså tilladelse til at drive handel med urtekram og farvervarer. Ålborgs handelsstand lagde i 1843 sag an mod ham, men forretningen overlevede og blev i 1850'erne drevet videre af enken.

Den 1. oktober 1856 fik Nørresundby trods modstand fra Ålborg status af handelsplads, hvad gav indbyggerne i byen ret til at drive handel i et vist omfang uden at tage borgerskab i Ålborg. Næringsloven af 1857 og liberaliseringen af handelsprivilegierne fik ikke den store betydning for Nørresundby, der i realiteten allerede fungerede som en forstad til Ålborg uden eget opland. Først i 1872 fik byen bedre havneforhold med anlæggelsen af Galsters Havn som supplement til færgebroen. I slutningen af århundredet voksede Nørresundby i størrelse, og den 1. januar 1900 gav kong Christian 9. byen status af købstad. På daværende tidspunkt havde næringsloven minimeret betydningen af købstadsprivilegier med hensyn til handelsrettigheder, og ved en reform i 1920 afskaffedes definitivt de handelsmæssige læbælter omkring byerne.

Idet Nørresundby blev købstad efter 1857, hvor frihandel i et vist omfang var indført, giver det ikke mening direkte at sammenligne med handelsoplandet for middelalderlige købstæder.

Noter

[Note 1] Petresch Christensen 1921. Bind 2:220.
[Note 2] I 1837 blev nogle bønder dømt for systematisk at have opkøbt varer i Sundby til videresalg i Ålborg hver torsdag. Petresch Christensen 1921. Bind 2:186.
[Note 3] Ifølge Pontoppidans Danske Atlas af 1768 havde Sundby fire markeder: Et pinsemarked, et marked omkring Skt. Hans dag, Skt. Olufs dag og Skt. Mikkels dag. Mikkelsmarkedet kan føres tilbage til 1739, og det er uvist, om Ålborg har villet tillade selvdannede markeder tidligere. Alle informationer om markederne er fundet i Petresch Christensen 1921. Bind 2:214.

Privilegier og bestemmelser

1571 28. september Kong Frederik 2. forbyder alle, der søger marked i Ålborg, at drive handel i Sundby.
1589 18. juni Kong Christian 4. beslutter, at da de fire færger i Sundby ikke er nok, skal Ålborg købstad fremover selv stå for fire færger.[Note 1]
1591 30. juni Kong Christian 4. beslutter, at for fremtiden skal færgemændene i Sundby have eneret på overfarten med i alt tolv færger.[Note 2]
1639 14. maj Kong Christian 4. forbyder ulovligt købmandskab ved (Nørre) Sundby færge.
1648 14. juli Kong Christian 4. forbyder afholdelse af markeder i (Nørre) Sundby.
1672 8. november Kong Christian 5. pålægger foruden Nibe, Løgstør, Rødby også Sundby at svare konsumption.[Note 3]
1680 9. oktober Forbud mod købmandshandling på landet. Baggrunden er, at nogle på landet boende – både ved kysten (hvilke med sandskuder og andre skibe sejler mellem rigerne og provinserne) og en del andre steder – bruger købmandskab og handel og dermed gør stor afbræk og svækkelse på købstadsborgerskabets handel og næring, fordi de kan som fritagne for borgerlig tynge og konsumtion i købstæderne kan sælge deres varer billigere. Derfor skal alle i Danmark, som på landet – med undtagelse af Samsø og Læsø – driver handel og købmandskab enten ved sejlads eller på andre måder, flytte ind til købstæderne og tage del i byens afgifter eller straks holde op.
1692 13. december Forbud for enhver proprietær mod at opkøbe korn på landet for at sælge det videre. Han må kun købe korn til anvendelse i sin egen husholdning og sin egen gårds avl. Begrundelsen er, at det ellers ødelægger købstadmandens næring.
1700 31. december Kong Frederik 4. indskærper, at byen skal indhegnes inden seks uger.[Note 4]
1825 28. september Kong Frederik 6. giver Nørresundby tilladelse til afholdelse af markeder med heste og kvæg i januar og april.[Note 5]
1831 2. oktober Kong Frederik 6. ophæver konsumptionspligten for Nørresundby.[Note 6]
1845 23. april Forordning angående opkøb af landmandens produkter. Det skal herefter være alle landboere (hvad enten det er gårdmænd, husmænd eller inderste) tilladt i landdistrikterne at opkøbe samt at indbringe og sælge alle slags naturelprodukter til købstæderne – dvs. landbrug, kreaturhold, havedyrkning og fiskeri samt ”skoveffekter” og tørv. Tilladelsen gælder også forarbejdede produkter, der holder sig inden for grænserne af ”landbo og husflid”, og den gælder således også smør og ost, røget kød og flæsk, kalk, mursten, pottemageri o. lign. produkter.
1856 1. oktober Kong Frederik 7. gør Nørresundby til handelsplads, hvilket giver indbyggerne i byen ret til at drive handel i et vist omfang uden at tage borgerskab i Ålborg.[Note 7]
1856 16. februar Lov angående Nørresundbys næringsforhold. Handlende og andre næringsbrugere, der har borgerskab i Aalborg, skal være berettigede til at øve deres næring i Nørresundby på lige måde, som de er berettigede til at øve næring i Aalborg. Dertil skal handlende og andre næringsbrugere, der allerede driver deres næring i Nørresundby, være berettigede til at fortsætte. med dette uden at tage borgerskab i Aalborg. Loven trådte i kraft den 1. oktober 1856.
1856 8. marts Lov angående høkerhandel på landet (populært ’Høkerloven’). Det skulle nu være enhver tilladt at drive købmandshandel fra et fast udsalgssted på landet. Tilladelsen gjaldt alle slags kornvarer, brød og andre naturalprodukter fra landbruget, kreaturhold, havedyrkning og fiskeri samt let forarbejde produkter (husflid) som smør og ost, røget kød og flæsk, kalk, mursten, pottemageri o. lign. Desuden salt, brændeolie, træsko, sæbe, kaffe, sukker, te og tobak m.m. Høkerne måtte dog ikke sælge disse varer i store mængder, og samme varer skulle desuden indkøbes i de danske købstæder, der tillige blev beskyttet af et ”læbælte” på en mil i radius, inden for hvilken høkerhandel ikke var tilladt. Loven trådte i kraft 1. januar 1857.
1857 29. december Næringsloven. Loven trådte først i kraft i 1858 (og flere af bestemmelserne først i 1862) og betød, at alle kunne slå sig ned med ethvert erhverv, om det så var i købstaden eller på landet. Enkelte erhverv var undtaget og krævede særlig tilladelse bl.a. pga. sikkerheds- og sundhedshensyn. Nogle læbælter omkring byerne vedblev dog med at eksistere frem til 1920. For engros-, købmands- og detailhandlen var der et læbælte på 1½ mil, og for de fleste håndværk var der et bælte på 1 mil omkring købstæderne. Næringsloven opløste desuden lavene som erhvervsorganisationer.
1858 17. oktober Brev indeholdende et regulativ, hvori Nørresundbys grænser og kommunalvæsen fastsættes (i henhold til loven af 16. februar 1856).
1858 20. marts Høkerhandelsrestriktioner for handelspladser og flækker. Bekendtgørelse hvorved det i loven af 29. december 1857 om håndværks- og fabriksdrift samt handel og beværtning med mere (næringsfrihedsloven) indeholdt forbud mod at drive høkerhandel indenfor en vis afstand fra nærmeste købstad også gøres gældende til udvalgte handelspladser og flækker (1 - eller ½ mil).
1900 1. januar Kong Christian 9. giver Nørresundby status af købstad.[Note 8]

Noter

[Note 1] Petresch Christensen 1921. Bind 1:62.
[Note 2] Afskriften af privilegiet omtaler kun to, men ret til to færger kan ikke betyde eneret, vel vidende at der i 1606 var hele tolv færger på overfarten, som Sundbymænd forpagtede. Petresch Christensen 1921. Bind 1:63-67.
[Note 3] Petresch Christensen 1921. Bind 1:143.
[Note 4] Var ikke sket endnu i 1704. Petresch Christensen 1921. Bind 1:144.
[Note 5] Petresch Christensen 1921. Bind 2:215.
[Note 6] Petresch Christensen 1921. Bind 2:102.
[Note 7] Petresch Christensen 1921. Bind 2:231ff.
[Note 8] Lindhard 1996:170.

Litteratur

Historien om Løgstør

Lindhard, N.H., Løgstør, 1996

Nørresundbys historie. 2 bind

Petresch Christensen, C., Ålborg, 1921

Find den benyttede litteratur i Byhistorisk Bibliografi.