De enkelte byer

Den Digitale Byport » By og opland » Løgstør

Løgstør

Oplandskort

Opland

Region

Købstadssogne.
Sogne, der entydigt er underlagt torvehandelen i én købstad (cirkumferensen).
Sogne, der gennemskæres af en cirkumferens.
Administrativt og regionalt afgrænsede enheder, f.eks. len og navngivne sogne henlagt til en bestemt købstads torvehandel.
Sogne, der er henlagt til to eller flere købstæders torvehandel.
Sogne med skiftende eller omstridt status.
Sogne, der slet ikke var omfattet af den formelle oplandsdeling.

Historisk oversigt

Løgstør ligger som en prop i Limfjordens vestlige del og har på grund af sin beliggenhed som forbindelsesled mellem Ålborg og købstæderne i den vestlige Limfjord historisk set været langt mere betydningsfuld, end dens størrelse umiddelbart berettigede.

Allerede fra 700-årene lå der en større landsby ved Aggersund, hvor vikingerne omkring 980 byggede Aggersborg. I samme område blev Vitskøl Kloster grundlagt i 1158, men først noget senere opstod havnebyen Løgstør. Sildefiskeriet havde væsentlig betydning for Limfjordsregionen i middelalderen, og Løgstørs betydning i den henseende illustreres meget godt ved, at Løgstør sammen med Ålborg i 1516 blev eneste lovlige salteplads for sild i hele Limfjorden. I 1523 oprettedes der toldsted i byen. I 1552 blev saltning af sild i forbudt Løgstør, dog undtaget til eget forbrug.

Løgstør var på ingen måde at sammenligne med en købstad, og i 1598 præciseredes i privilegierne for Ålborg, at indbyggerne i Løgstør ikke måtte drive handel andre steder end i Ålborg. I 1673, da portkonsumptionen indførtes i de danske købstæder, var Løgstør i kraft af sin regionale betydning også inkluderet. Det samme var Nibe i øvrigt også. I løbet af 1600-tallet blev Løgstør en forholdsvis velhavende lille by, men næsten udelukkende på grund af skibenes lange ventetider ved Løgstør Grunde og deraf følgende handel og kun i mindre grad i kraft af handel med det sparsomme opland.

I 1735 berettedes om Løgstør som en by med håndværkere, småkræmmere og kroholdere, og ikke bare et fiskerleje med silde- og salteboder som tidligere. Sildefiskeriet var generelt en ustabil levevej, og fra omkring 1635 gik fiskeriet tilbage, og Løgstørs beboere gik mere og mere over til mindre købmandshandel, krohold samt lidt agerbrug. Enkelte i byen havde dog egne skuder og sejlede på Norge, men grundene mellem Løgstør og Ålborg tillod ikke store fartøjer. I 1743 nævnes en konkurrerende havn i Staun, men dette gentages ikke.

I 1727 blev Nibe købstad, og i 1752 fik Løgstør afslag på samme. Ålborg klagede over Nibes privilegier, og det er givet Ålborgs påvirkning, der afgjorde udfaldet. Løgstør fik dog losse- og laderettigheder i 1752, og bortset fra retslige og administrative forhold i øvrigt lignede Løgstør til forveksling en købstad. Løgstør var med tiden blevet et naturligt midtpunkt for Limfjordens mange fladbundede skibe, de såkaldte krejlere, der kunne komme omkring overalt i Limfjorden og handle med sild, men som naturligvis ofte også brød købstædernes monopoler. Kilderne vidner om, at eksempelvis Øsløskrejlerne ofte havde bestillinger med hjemmefra, når de tog ud at sejle.[Note 1] I perioden 1650 til 1750 var befolkningstallet i Løgstør stagneret, men byen havde stadig mange skippere og fiskere. Oplandet var af mindre betydning, og det forlød, at to mil inde i det hedeområde, der omkransede byen, kendte man slet ikke til Løgstør.[Note 2] Løgstørs udvikling som handelsby hæmmedes også af brande i 1743, 1747, 1751 og 1787.

Natten til den 29. marts 1775 fik stor betydning for Løgstør, idet en storm sørgede for, at Løgstør Grunde fik en seks fods sejlbar rende. Renden forsvandt dog igen omkring år 1800, og først med indvielsen af Frederik 7.'s Kanal den 13. juli 1861 blev farvandet ved Løgstør sejlbart i begge retninger.

I starten af 1800-tallet var fiskeriet aftaget, og i 1828 var der kun få sildesalterier tilbage. Byens handelsliv voksede i takt med, at forbindelsen til oplandet blev tættere, og i 1848 berettedes om en by med et betydeligt opland og en god beliggenhed for handel.[Note 3] Ålborgs privilegiebestemte dominans over de øvrige Limfjordsbyer forsvandt i 1841, da samtlige købstæder i Limfjorden inkl. Løgstør fik eget toldsted. Året efter blev Løgstør tilbudt at få egentlige købstadsprivilegier, men dette ønskede man ikke i byen på grund af frygten for de medfølgende udgifter. Havnen var ved denne tid blevet utidssvarende, og i 1852 stod et nybygget havneanlæg klar.

Handelslivet i Løgstør voksede i løbet af 1800-tallet, og befolkningstilvæksen eksploderede især i slutningen af århundredet. I 1893 blev Løgstør forbundet med jernbanenettet med linjeføring til Hobro, og på daværende tidspunkt sejlede dampskibene tillige i rutefart blandt andet til Løgstør. Løgstør blev endelig købstad 1. januar 1900, og på dette tidspunkt var næringsloven af 1857 for længst trådt i kraft, og reformen i 1920, der definitivt opløste læbæltesystemet, var kun et par årtier forude.

Løgstør har således fået sine privilegier, efter at den frie handel i praksis var trådt i kraft, hvilket gør, at Løgstør ikke umiddelbart er sammenlignelig med de middelalderlige købstæder.

Noter

[Note 1] Lindhard 1996:59.
[Note 2] Lindhard 1996:67.
[Note 3] Lindhard 1996:76.

Privilegier og bestemmelser

1516 10. februar Kong Christian 2. forbyder saltning af sild andre steder end i Ålborg og Løgstør. Det forbydes desuden at salte og udføre rusesild uden for riget.[Note 1]
1552 19. maj Kong Christian 3. forbyder saltning af sild, dog tillades saltning til eget forbrug.[Note 2]
1598 Kong Christian 4. forbyder indbyggerne i Løgstør at drive handel andre steder end i Ålborg.[Note 3]
1672 8. november Kong Christian 5. pålægger foruden Sundby, Nibe og Rødby også Løgstør at svare konsumption.[Note 4]
1680 9. oktober Forbud mod købmandshandling på landet. Baggrunden er, at nogle på landet boende – både ved kysten (hvilke med sandskuder og andre skibe sejler mellem rigerne og provinserne) og en del andre steder – bruger købmandskab og handel og dermed gør stor afbræk og svækkelse på købstadsborgerskabets handel og næring, fordi de kan som fritagne for borgerlig tynge og konsumtion i købstæderne kan sælge deres varer billigere. Derfor skal alle i Danmark, som på landet – med undtagelse af Samsø og Læsø – driver handel og købmandskab enten ved sejlads eller på andre måder, flytte ind til købstæderne og tage del i byens afgifter eller straks holde op.
1692 13. december Forbud for enhver proprietær mod at opkøbe korn på landet for at sælge det videre. Han må kun købe korn til anvendelse i sin egen husholdning og sin egen gårds avl. Begrundelsen er, at det ellers ødelægger købstadmandens næring.
1752 Kong Frederik 5. giver Løgstør losse- og laderettigheder.[Note 5]
1845 23. april Forordning angående opkøb af landmandens produkter. Det skal herefter være alle landboere (hvad enten det er gårdmænd, husmænd eller inderste) tilladt i landdistrikterne at opkøbe samt at indbringe og sælge alle slags naturelprodukter til købstæderne – dvs. landbrug, kreaturhold, havedyrkning og fiskeri samt ”skoveffekter” og tørv. Tilladelsen gælder også forarbejdede produkter, der holder sig inden for grænserne af ”landbo og husflid”, og den gælder således også smør og ost, røget kød og flæsk, kalk, mursten, pottemageri o. lign. produkter.
1856 8. marts Lov angående høkerhandel på landet (populært ’Høkerloven’). Det skulle nu være enhver tilladt at drive købmandshandel fra et fast udsalgssted på landet. Tilladelsen gjaldt alle slags kornvarer, brød og andre naturalprodukter fra landbruget, kreaturhold, havedyrkning og fiskeri samt let forarbejde produkter (husflid) som smør og ost, røget kød og flæsk, kalk, mursten, pottemageri o. lign. Desuden salt, brændeolie, træsko, sæbe, kaffe, sukker, te og tobak m.m. Høkerne måtte dog ikke sælge disse varer i store mængder, og samme varer skulle desuden indkøbes i de danske købstæder, der tillige blev beskyttet af et ”læbælte” på en mil i radius, inden for hvilken høkerhandel ikke var tilladt. Loven trådte i kraft 1. januar 1857.
1857 29. december Næringsloven. Loven trådte først i kraft i 1858 (og flere af bestemmelserne først i 1862) og betød, at alle kunne slå sig ned med ethvert erhverv, om det så var i købstaden eller på landet. Enkelte erhverv var undtaget og krævede særlig tilladelse bl.a. pga. sikkerheds- og sundhedshensyn. Nogle læbælter omkring byerne vedblev dog med at eksistere frem til 1920. For engros-, købmands- og detailhandlen var der et læbælte på 1½ mil, og for de fleste håndværk var der et bælte på 1 mil omkring købstæderne. Næringsloven opløste desuden lavene som erhvervsorganisationer.
1858 20. marts Høkerhandelsrestriktioner for handelspladser og flækker. Bekendtgørelse hvorved det i loven af 29. december 1857 om håndværks- og fabriksdrift samt handel og beværtning med mere (næringsfrihedsloven) indeholdt forbud mod at drive høkerhandel indenfor en vis afstand fra nærmeste købstad også gøres gældende til udvalgte handelspladser og flækker (1 - eller ½ mil).
1899. 7. april Kong Christian 9. underskriver lov, der gør Silkeborg, Løgstør og Nørresundby til købstæder pr. 1. januar 1900.[Note 6]
1900 1. januar Kong Christian 9. giver Løgstør status af købstad.[Note 7]

Noter

[Note 1] Se privilegierne for Ålborg 10. februar 1516.
[Note 2] Klitgaard 1917:16.
[Note 3] Se privilegierne for Ålborg.
[Note 4] Petresch Christensen 1921. Bind 1:143.
[Note 5] Lindhard 1996:45. Byen havde ansøgt om at blive købstad, hvilket afvistes. I 1842 fik Løgstør tilbudt købstadsprivilegier, men byen afviste dette af frygt for de medfølgende omkostninger. Ibid.:170.
[Note 6] Madsen 1946:60.
[Note 7] Lindhard 1996:170.

Litteratur

Nibe Bys Historie indtil 1728

Klitgaard, Carl, Ålborg, 1917

Historien om Løgstør

Lindhard, N.H., Løgstør, 1996

Løgstør grunde og Frederik VII's kanal

Lindhard, N.H., Løgstør, 1988

Løgstør i 100 år - købstad og storkommune

Lindhard, N.H., Løgstør, 1999

Silkeborg 1846-1946

Madsen, Richard (red.), Silkeborg, 1946

Nørresundbys historie. 2 bind

Petresch Christensen, C., Ålborg, 1921

Find den benyttede litteratur i Byhistorisk Bibliografi.