De enkelte byer

Den Digitale Byport » By og opland » Frederiksværk

Frederiksværk

Oplandskort

Opland

Region

Købstadssogne.
Sogne, der entydigt er underlagt torvehandelen i én købstad (cirkumferensen).
Sogne, der gennemskæres af en cirkumferens.
Administrativt og regionalt afgrænsede enheder, f.eks. len og navngivne sogne henlagt til en bestemt købstads torvehandel.
Sogne, der er henlagt til to eller flere købstæders torvehandel.
Sogne med skiftende eller omstridt status.
Sogne, der slet ikke var omfattet af den formelle oplandsdeling.

Historisk oversigt

Frederiksværk fik status af købstad 1. april 1907 og er således en af Danmarks absolut yngste købstæder. Beliggenheden har ikke været nogen handelsmæssig fordel, og først da kanalen fra Arresø blev udgravet i 1719, kan man sige, at forudsætningerne har været til stede. Den 28. april 1751 fik franskmanden E.J. de Peyrembert privilegium på at smede kanoner og morterer. Han opførte en større fabrik, hvis grund i dag udgør det egentlige Frederiksværk.

Peyrembert gik konkurs, og kanonværket, som industrikomplekset blev kaldt, blev viderført af general J.F. Classen, som ved kongelig resolution af 25. august 1756 fik tilladelse til at kalde byen Frederiksværk. Classen betragtes som byens grundlægger, og købstadens nuværende struktur blev skabt i disse år. Værket var efter datidens forhold særdeles stort, og i 1786 ernærede 2.800 personer sig af fabrikken alene. Classen havde privilegium på brænderi, bryggeri og småhandel, og arbejderne fik til tider lønnen udbetalt i naturalier. Især Englandskrigen i 1801 gav arbejde til værket. Perioden efter englændernes landgang i 1807 var dårlig for værket, da staten ikke længere kunne opruste militært, hvad Frederiksværk mere end nogen anden dansk by var afhængig af.

Værket manglede en havn, og indtil 1866 var det kun muligt at lægge til byen ved pramning. Den 2. juni 1850 blev Frederiksværk ved kongelig resolution en officiel handelsplads og samtidig en selvstændig kommune.[Note 1] Byen lå forholdsvis isoleret i det nordsjællandske, selvom det dog hjalp, at byen fra 1837 fik tre ugentlige forbindelser til København, samt at et dampskibsselskab i midten af 1800-tallet også gjorde byen til et stop på ruten i Roskilde fjord. Først på dette tidspunkt fik byen sin egen kirke.

Værket havde et monopol, som gav to butikker lov til at handle i byen, men byens grænser var på ingen måde defineret, så reglerne kunne fortolkes efter forgodtbefindende.[Note 2] Efter at handelspladsen i 1907 blev købstad, var det først og fremmest afsætning af industriprodukterne til Norge og Sverige, der var byens økonomiske grundlag.

Frederiksværk var, som navnet antyder, et industrielt værk og dermed ikke en traditionel handelsby med opland. Købstadens grundlæggelse efter næringslovens indførelse i 1857 og byens særegne karakter gør, at byen ikke har haft egentlige torvedage, årsmarkeder eller et privilegieret handelsopland i øvrigt.

Noter

[Note 1] Christensen 1926:128.
[Note 2] Christensen 1926:141.

Privilegier og bestemmelser

1756 25. august Kong Frederik 5. giver general J.F. Classen tilladelse til at kalde kanonværket for Frederiksværk.[Note 1]
1845 23. april Forordning angående opkøb af landmandens produkter. Det skal herefter være alle landboere (hvad enten det er gårdmænd, husmænd eller inderste) tilladt i landdistrikterne at opkøbe samt at indbringe og sælge alle slags naturelprodukter til købstæderne – dvs. landbrug, kreaturhold, havedyrkning og fiskeri samt ”skoveffekter” og tørv. Tilladelsen gælder også forarbejdede produkter, der holder sig inden for grænserne af ”landbo og husflid”, og den gælder således også smør og ost, røget kød og flæsk, kalk, mursten, pottemageri o. lign. produkter.
1850 2. juni Kong Frederik 7. giver i regulativ Frederiksværk status af officiel handelsplads.[Note 2]
1856 8. marts Lov angående høkerhandel på landet (populært ’Høkerloven’). Det skulle nu være enhver tilladt at drive købmandshandel fra et fast udsalgssted på landet. Tilladelsen gjaldt alle slags kornvarer, brød og andre naturalprodukter fra landbruget, kreaturhold, havedyrkning og fiskeri samt let forarbejde produkter (husflid) som smør og ost, røget kød og flæsk, kalk, mursten, pottemageri o. lign. Desuden salt, brændeolie, træsko, sæbe, kaffe, sukker, te og tobak m.m. Høkerne måtte dog ikke sælge disse varer i store mængder, og samme varer skulle desuden indkøbes i de danske købstæder, der tillige blev beskyttet af et ”læbælte” på en mil i radius, inden for hvilken høkerhandel ikke var tilladt. Loven trådte i kraft 1. januar 1857.
1857 29. december Næringsloven. Loven trådte først i kraft i 1858 (og flere af bestemmelserne først i 1862) og betød, at alle kunne slå sig ned med ethvert erhverv, om det så var i købstaden eller på landet. Enkelte erhverv var undtaget og krævede særlig tilladelse bl.a. pga. sikkerheds- og sundhedshensyn. Nogle læbælter omkring byerne vedblev dog med at eksistere frem til 1920. For engros-, købmands- og detailhandlen var der et læbælte på 1½ mil, og for de fleste håndværk var der et bælte på 1 mil omkring købstæderne. Næringsloven opløste desuden lavene som erhvervsorganisationer.
1858 20. marts Høkerhandelsrestriktioner for handelspladser og flækker. Bekendtgørelse hvorved det i loven af 29. december 1857 om håndværks- og fabriksdrift samt handel og beværtning med mere (næringsfrihedsloven) indeholdt forbud mod at drive høkerhandel indenfor en vis afstand fra nærmeste købstad også gøres gældende til udvalgte handelspladser og flækker (1 - eller ½ mil).
1907 1. april Kong Frederik 8. giver Frederiksværk status af købstad.[Note 3]

Noter

[Note 1] Christensen 1926:16.
[Note 2] Christensen 1926:128.
[Note 3] Christensen 1926:7.

Litteratur

Den urbana scenen. Städer och samhälle i det medeltida Danmark

Andrén, Anders, Malmö, Sverige., 1985

Find den benyttede litteratur i Byhistorisk Bibliografi.